Vegetarijanstvo i predrasude

Naše je stajalište kako pravilna vegetarijanska prehrana pruža adekvatne količine nutrijenata, zdrava je i donosi prednosti u prevenciji i liječenju određenih bolesti. Isto tako pravilno planirana veganska prehrana prikladna je za sve životne stadije, uključujući trudnoću i dojenje te zadovoljava prehrambene potrebe dojenčadi, djece i adolescenata.

Ovo službeno mišljenje Američke udruge dijetetičara objavljeno je u Journal of American Dietetic Association prije ravno deset godina a stalne znanstvene potvrde stižu sa svih strana svijeta. Međutim, poput mnogih pojava koje su probudile pažnju javnosti a široj publici nisu dovoljno poznate i vegetarijanstvo je okruženo raznim zabludama, mitovima i predrasudama. Iako je gore navedena studija stara gotovo cijelo desetljeće i česta istraživanja generalno idu u prilog vegetarijanstvu, u našim pa i stranim ćete medijima i dalje naići na “stručnjake” nutricioniste koji će hladno izjaviti da su biljne bjelančevine lošije od životinjskih, da je čovjek po svojoj građi mesožder ili u najboljem slučaju informiraniji će nutricionist priznati dobrobit vegetarijanstva za odrasle ali ne i za djecu ili sportaše.

…meso je hranjivo!

Jedna je od najčešćih izjava zabrinutih roditelja i dobronamjernih prijatelja kad saznaju da ne jedete meso. Svakako da je meso hranjivo, sadrži željezo i bjelančevine, ali uz to sadrži znatan postotak masti, kolesterola, pesticida, hormona i ostataka antibiotika. Takav “koktel” znatno otežava rad probavnih organa, bubrega i jetre, a mokraćna kiselina koja nastaje razgradnjom životinjskih bjelančevina, uzročnik je mnogih živčanih, bubrežnih, gihtičnih, reumatskih i drugih bolesti. Željezo sadrži i lisnato povrće poput špinata i blitve a bjelančevinama su bogate žitarice, mahunarke, sjemenke soje i nebrojeni proizvodi što se dobivaju od soje.

…nedostaje im vitamin B12 kojeg ima samo u mesu, anemični su i sivog tena!

Još jedna česta zamjerka veganskoj prehrani. Ne treba se čuditi jer je još prije nekoliko godina medicinska znanost tvrdila da se vitamin B12 nalazi isključivo u mesu i proizvodima životinjskog porijekla. Danas znamo da se on nalazi u mnogim namirnicama: jabučnom octu, sojinom mlijeku i fermentima, sjemenju biljaka koje klijaju, ekstraktu kvasca…

…čovjek je stvoren kao mesožder!

Netočna tvrdnja koju i danas podržavaju neki antropolozi i povjesničari. Čovjek je po prirodi biljojed i plodojed i to je anatomski dokazano: malena usta, građa zubi, pH faktor u slini, probavni trakt (dužina crijeva, velik želudac)…

…vegetarijanska prehrana je jednolična, a priprema komplicirana!

Jedna od većih zabludi je da je vegetarijanska prehrana “dosadna”. Postoje tisuće ukusnih vegetarijanskih jela, od orijentalnih kao što su kus-kus, suši, tofu, seitan, tempeh do pašteta i namaza, složenaca i variva, rižine i integralne tjestenine, sendviča, vege hamburgera, palačinki, kolača i maštovitih salata. Priprema nije ni manje ni više kompliciranija od pripreme mesne hrane.

Dodatak: Manja je šteta ako se ubije mrkva nego krava

Možda će vas nasmijati ali upravo se tako izrazio američki filozof Ken Wilber, naglasivši jednostavnom logikom ogromnu ekološku isplativost konzumiranja (veganske) hrane “nižeg hranidbenog lanca”.

Dodatak: Savjeti koji zbunjuju

Sve je više ljudi zbunjeno mnoštvom nutricionističkih savjeta što i kako jesti a koji su prečesto u sukobu sa savjetima drugih znanstvenika. Posljedica toga je da postoji sve manje povjerenja u nutricioniste i vraćanje starim (lošim) prehrambenim navikama. Nužno je što hitnije usaglašavanje mišljenja struke o spoznajama je li neka namirnica zdrava ili nije kako se ljudi ne bi još više zbunjivali jer postoji realna opasnost da se uništi sav dosadašnji trud na temu zdrave prehrane.

Izvorno objavljeno: 21.9.2006. (Novi list, prilog Zvijezde & ljudi)

%d bloggers like this: